bellen
Contact

Competentieniveaus Presenteren

Competentielijst - Presenteren

reynaarde - laat competenties werken

REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL

Competentieniveaus competentie Presenteren

Competentieniveaus algemeen

Het bepalen van het competentieniveau is relevant voor het vaststellen van de mate waarin de medewerker bepaald gedrag moet beheersen. De rol, positie en niveau binnen de organisatie vraagt vaak om specifiek gedrag en dus ook een bepaald niveau waarop de competentie beheerst dient te worden. Het bepalen van het niveau van een competentie is daarmee minstens zo relevant als het vaststellen van welke competentie iemand zou moeten beheersen. Zeker als je medewerkers gaat beoordelen en wanneer de competenties leidend zijn bij de ontwikkeling van de medewerker.


Wij onderscheiden vijf gedragsniveaus. Hieronder de algemene omschrijving van de vijf niveaus:

Niveau 1: Basis/Starter

  • Dit gedragsniveau is vaak passend bij operationeel werk of bij starters. Er wordt nog weinig initiatief verwacht en de medewerker levert gestuurd resultaten.

Niveau 2: Vakman/Vakvrouw

  • Dit gedragsniveau vragen we doorgaans van een medewerker in de operatie met enige ervaring en doet een beroep op de zelfstandigheid van de medewerker.

Niveau 3: Professional/Sturen

  • Dit gedragsniveau is passend bij medewerkers in een coördineren of leidende positie waarbij het bijdragen aan het werk van anderen een rol speelt. Dit kan zowel op het gebied van kennis als mensen zijn.

Niveau 4: Expert/Management

  • Bij dit gedragsniveau past een hoge mate van eigen initiatief en zelfstandigheid waarbij het verantwoordelijk zijn voor een kennisgebied of bedrijfsonderdeel een rol speelt.

Niveau 5: Strategie/Leiderschap

  • Bij dit gedragsniveau past het verantwoordelijk zijn voor de gehele organisatie voor wat betreft de visie, missie en strategie.

Gedragsniveaus: Presenteren

Hieronder staan de specifieke gedragsniveaus van deze competentie. Bij elk niveau zijn een drietal, voor deze competentie, kenmerkende gedragscriteria genoemd. Deze gedragscriteria geven aan welk gedrag we van iemand mogen verwachten op ieder niveau.

Niveau 1: Basis/Starter

  • Spreekt bij het spreken voor groepen verstaanbaar.
  • Formuleert voor groepen in goed Nederlands.
  • Brengt feiten en/of mededelingen effectief over aan een groep.

Niveau 2: Vakman/Vakvrouw

  • Hanteert in een groepspresentatie een heldere opbouw en structuur.
  • Maakt in een groepspresentatie gebruik van ter zaken doende hulpmiddelen.
  • Beantwoordt inhoudelijke vragen tijdens een groepspresentatie afdoende.

Niveau 3: Professional/Sturen

  • Maakt tijdens een groepspresentatie op juiste wijze gebruik van intonatie, oogcontact, gebaren.
  • Maakt tijdens een groepspresentatie contact met het publiek.
  • Gaat effectief in op onverwachte vragen tijdens een groepspresentatie.

Niveau 4: Expert/Management

  • Verlevendigt een presentatie, zorgt voor afwisseling.
  • Gaat effectief in op onverwachte en lastige vragen.
  • Bouwt een interactieve band op met het publiek.

Niveau 5: Strategie/Leiderschap

  • Beheerst afwisselende presentatievormen.
  • Reageert zonder bedenktijd en overtuigend op onverwachte en lastige vragen.
  • Bespeelt tijdens een groepspresentatie het publiek.

 

Wilt u deze competentie ontwikkelen?

Competentieworkshop Presenteren
Coachen op Presenteren

print deze paginaprint

Neem direct contact met ons op