REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL
Competentiegebied: Communicatie
Communicatie omvat de competenties die betrekking hebben op gedrag dat is gericht op onderlinge interactie en communicatie, persoonlijk optreden en sociale vaardigheden.
Competentie Aanspreken op gedrag
Spreekt de ander aan op de afspraken die gemaakt zijn over gewenst gedrag in diens taak, rol of functie.
Definitie Aanspreken op gedrag
Als je er niet voor terugschrikt om anderen de spiegel voor te houden, als je in staat bent om anderen duidelijk te vertellen waar hun optreden wat jou betreft op neer komt, als je anderen bruikbare tips en aanwijzingen kunt geven waarmee zij hun optreden kunnen verbeteren, dan beschik je over de competentie aanspreken op gedrag.
Ontwikkelbaarheid Competenties
De ontwikkelbaarheid van een competentie verschilt per individu. Het hangt binnen een persoon samen met kennis, vaardigheden, motivatie en de persoonlijkheid. Het eenvoudigst te ontwikkelen zijn kennis en vaardigheden die ook bij een groot deel van de competenties een rol spelen. Lastiger is als er een ontwikkelvraag ligt op het gebied van motivatie of persoonlijkheid. Zie voor meer informatie ONS® competentieontwikkelmodel.
Ontwikkelbaarheid: Aanspreken op gedrag
De competentie aanspreken op gedrag is redelijk goed te ontwikkelen als een medewerker over voldoende durf en zelfvertrouwen beschikt en de omgeving hem accepteert. Daarnaast is respect voor anderen van belang. Alleen dan kan een medewerker anderen op een positieve manier tegemoet treden.
Off-the-Job: door middel van groeps- en individuele trainingen: het oefenen van vraagtechnieken.
On-the-Job: door middel van actieve coaching door een mentor
Trainingsadvies: Aanspreken op gedrag
Er is een breed aanbod aan trainingen op het gebied van aanspreken op gedrag op alle niveaus:
- bewustwording;
- inzicht;
- omgevingsbewustzijn.
Gerelateerde competenties zijn:
Meer over competentiemanagement:
Competentieworkshops en trainingen
EHRM: online talentmanagement