Ontwikkelbaarheid Competentie Luisteren

Competenties

REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL

Ontwikkelbaarheid Competenties  

De ontwikkelbaarheid van een competentie verschilt per individu. Het hangt binnen een persoon samen met kennis, vaardigheden, motivatie en de persoonlijkheid. Het eenvoudigst te ontwikkelen zijn kennis en vaardigheden die ook bij een groot deel van de competenties een rol spelen. Lastiger is als er een ontwikkelvraag ligt op het gebied van motivatie of persoonlijkheid. Zie voor meer informatie ONS® competentieontwikkelmodel

Ontwikkelbaarheid: Luisteren

Luisteren is een basisvaardigheid die door veel oefening goed te ontwikkelen is. Goed kunnen luisteren is een voordeel als het gaat om het opmerken van signalen en het begrijpen van wat bedoeld wordt. Het kan de effectiviteit van ander gedrag op het werk versterken, zoals leidinggeven, probleemanalyse, coachen, samenwerken, overtuigingskracht en mondelinge presentatie.

On-the-Job: Een mentor of coach zal regelmatig en veel feedback moeten geven om het gewenste luistergedrag eigen te maken (in te slijpen).
Off-the-Job: luisteren kan ontwikkeld worden in communicatietrainingen, maar de transfer vraagt veel oefening.

Trainingsadvies: Luisteren

Er is een ruim aanbod van trainingen op het gebied van luisteren. Luisteren maakt soms ook onderdeel uit van communicatietrainingen. Trainingen waarin de competentie luisteren aan bod komen zijn bijvoorbeeld:

  • Goed waarnemen, juist interpreteren
  • Effectief communiceren

 

Wilt u deze competentie ontwikkelen?

Competentieworkshop Luisteren
Coachen op Luisteren

printen