Coachingstips Taakgericht Leidinggeven

Competenties

REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL

Coachen op competentie Taakgericht Leidinggeven

Definitie
Het nemen van de leiding en het aansturen van medewerkers, waarbij taken aan de juiste medewerkers worden toebedeeld en wordt toegezien op de uiteindelijke taakuitvoering.

Coachen op competenties algemeen:

Competenties beschrijven het cruciale gedrag om tot succesvol resultaat te komen, op persoonlijk en bedrijfsniveau. In veel organisaties wordt daarom een fikse investering gedaan in het meten van competenties om duidelijk te krijgen waar medewerkers staan ten opzichte van het competentieprofiel.

We weten inmiddels ook dat competentiegedrag niet éénduidig is, en is opgebouwd uit verschillende niveaus. Kennis en vaardigheden, overtuigingen, motivatie en persoonlijke eigenschappen (logische niveaus van Bateson). Daarnaast weten we ook dat niet elke competentie even goed ontwikkelbaar is.

Bij het effectief coachen op competenties is het essentieel om vast te stellen op welk niveau de ontwikkeling gewenst is en te bepalen in welke mate de competentie ontwikkelbaar is. Als dat helder is komt het op het vakmanschap van de coach aan om de juiste methodieken toe te passen en uiteindelijk voor de coachee op nieuw gedrag toe te passen in de praktijk.

Tips en randvoorwaarde voor het coachen op competenties:

  • Creëren een omgeving waarin de medewerkers zelf verantwoordelijkheid neemt voor de eigen ontwikkeling.
  • Stel de ontwikkelbaarheid van de specifieke competentie vast.
  • Zoom in op het specifieke gedragscriteria van de competentie.
  • Bepaal heldere en realistische verwachtingen en doelen.
  • Zoom uit naar overtuigingen, motivatie en persoonlijke eigenschappen.
  • Ondersteun en begeleid de coachee om zelfstandig problemen op te lossen.
  • Stimuleren de coachee om zichzelf uit te dagen in de praktijk en te gaan DOEN!
  • Borg het nieuwe gedrag.

Coachingtips: Taakgericht Leidinggeven

  • Zorg ervoor dat uw medewerkers weet wat er van hen verwacht wordt.
  • Geef uw medewerker positieve feedback zodra daar een aanleiding voor is.
  • Geef uw medewerker negatieve feedback als dat nodig is. Stel het geven van negatieve feedback niet uit.
  • Besteed aandacht aan tegenslag en spreek uw vertrouwen in de medewerkers uit.

 

Wilt u deze competentie ontwikkelen?

Competentieworkshop Taakgericht leidinggeven
Coachen op Taakgericht leidinggeven

printen