ondernemen

Klantgerichtheid

Competenties

REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL

Competentie: Klantgerichtheid

Competentiegebied: Ondernemen
Ondernemen omvat de competenties die betrekking hebben op gedrag dat is gericht op het signaleren en benutten van kansen in de markt, het anticiperen en ingaan op klantkwesties en het realiseren van klanttevredenheid en zakelijk voordeel.

Definitie
Het vlot, efficiënt en op persoonlijke wijze inspelen op uitgesproken en niet uitgesproken behoeften van klanten.


Samenhang

Een lage score op klantgerichtheid gaat vaak samen met een lage score op sensitiviteit, inlevingsvermogen (empathie) en initiatief. Bij klantgerichtheid kunnen er ook kwantitatieve en kwalitatieve eisen gesteld worden aan communicatie.


Normindicatie: Gedrag

Positief: Weet wat de klant wil of zorgt dat hij dat te weten komt. Zoekt actief naar op de klant toegesneden producten/diensten. Voelt zich (zakelijk) betrokken bij de klant. Toont respect voor klanten en staat altijd klaar voor de klant. 
Negatief: Doet geen moeite om uit te vinden wat de klant wil en wat de beste producten of diensten voor de klant zijn en is hierin niet geïnteresseerd. Heeft een passieve houding naar de klant toe. Is niet betrokken bij het zakelijke wel en wee van de klant en beschouwd in het ergste geval de klant als een noodzakelijk kwaad waar je mee moet leren leven.


Normindicatie: Persoonlijkheid 

Positief: Communiceert gemakkelijk en open en richt zich op de interesses van anderen. Wil graag iets voor een ander doel. 
Negatief: Is gereserveerd en bewaakt vooral het eigen belang.

 

Wilt u deze competentie ontwikkelen?

Competentieworkshop Klantgerichtheid
Coachen op Klantgerichtheid

printen