Ontwikkelbaarheid Competentie Klantgerichtheid

Competenties

REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL

Ontwikkelbaarheid Competenties  

De ontwikkelbaarheid van een competentie verschilt per individu. Het hangt binnen een persoon samen met kennis, vaardigheden, motivatie en de persoonlijkheid. Het eenvoudigst te ontwikkelen zijn kennis en vaardigheden die ook bij een groot deel van de competenties een rol spelen. Lastiger is als er een ontwikkelvraag ligt op het gebied van motivatie of persoonlijkheid. Zie voor meer informatie ONS® competentieontwikkelmodel

Ontwikkelbaarheid: Klantgerichtheid 

Klantgerichtheid kan goed ontwikkeld worden mits de medewerker het inlevingsvermogen heeft om te onderkennen wat de behoefte en wensen van afnemers zijn (sensitief en initiatief). Daarnaast heeft klantgerichtheid te maken met mentaliteit en houding. Klantgerichtheid betekent immers dat de wensen en de behoeften van de klant centraal staan. Een gebrek aan klantgerichtheid kan te maken hebben met onvoldoende probleemanalyse en luisteren. Verder komt het in veel organisaties voor dat medewerkers wel klantgericht zijn naar externe klanten, maar niet ten opzichte van interne klanten of afnemers.

Off-the-Job: kunnen klantgerichte vaardigheden ontwikkeld worden in trainingen.

On-the-Job: zal de coaching zich vooral te richten op het onderzoek dat de medewerker moet doen naar de wensen en behoeften van de klant 
en hoe hij hier op in kan spelen.


Trainingsadvies
Er bestaat een breed scala aan trainingen op verschillende niveaus voor het trainen van vaardigheden op het gebied van klantgerichtheid.

Voorbeelden:
- klantgerichtheid voor receptiemedewerkers;
- omgaan met agressie;
- trainingen voor accountmanagers en verkoopmedewerkers;
- relatiebeheer;
- vaardigheden voor dienstverleners

 

Wilt u deze competentie ontwikkelen?

Competentieworkshop Klantgerichtheid
Coachen op Klantgerichtheid

printen