REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL

Schaarste als beïnvloedingsprincipe - Cialdini

 
Mensen willen altijd meer van de dingen waar ze minder van kunnen krijgen. Dat is waarom je bijvoorbeeld zoveel websites ziet die signalen toevoegen dat een product maar beperkt verkrijgbaar is. Of dat heel veel mensen al geïnteresseerd zijn. Of aanbiedingen die maar beperkt gelden. Ook tijdsdruk vergroot het gevoel van schaarste (Scarsity). En het verhoogt zelfs de perceptie van waarde van producten of diensten. Dit geld ook wanneer je niets verkoopt. Je tijd en je expertice zijn ook schaarse middelen. Deze kan je ook inzetten om anderen te beïnvloeden. "Ik zit krap in mijn tijd, dus als je wilt dat ik het doe dan heb ik wel uiterlijk morgen de stukken van je nodig."

 

Effectieve keuzes

Als je effectief de keuzes van iemand wilt beïnvloeden door gebruik te maken van het schaarste principes, is het niet genoeg om te vertellen wat hun voordelen zullen zijn. Je moet ook heel duidelijk zijn over wat zo uniek is aan je aanbod. En vooral wat ze mislopen als ze je product, dienst of advies niet aannemen. Mensen hebben een hekel aan verliezen. Zelfs van iets dat ze nog niet eens hebben. Dit staat ook wel bekend als loss aversion.

Invloed vergroten

Je kunt je voorstellen dat het schaarste principe ook heel goed kan helpen als je het druk hebt en je prioriteiten moet stellen en je tijd schaars is. Ook helpt het als je iets van andere nodig hebt. Meestal zijn we ons niet bewust hoe de beinvloedingsprincipes werken, maar ze echt bepalend voor hoe wij als mensen keuzes maken. En hoe ons gedrag irrationeel wordt beïnvloed. Het laat weer zien hoe krachtig het onderbewuste brein is.

 

Gerelateerde trainingen

- Open inschrijving INVLOED
- Overtuigingskracht
- Conflicthantering
- Lastige gesprekken
 


Deze beïvloedingsprincipes van Cialdini kunnen we ook aanbieden als:

- Coaching
- Training voor kleine en grote groepen
- Competentietheater

 

Gerelateerde thema's zijn: invloed, besluitvaardigheid, persoonlijke overtuigingskracht, impact, verbale overtuigingskracht, beïnvloeden, argumenteren, debateren, presenteren, overtuigen, feedback, pitchen, pleiten en speechen

 

Contact en aanmelden

Meer informatie, een vrijblijvende offerte of een andere vraag? Vul ons contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op!

 

printen

Neem direct contact met ons op