bellen
Contact
reynaarde - laat competenties werken

REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL

Eenheid beïnvloedingsprincipe Cialdinieenheid

 

Eenheid (Unity) gaat over gedeelde identiteiten. Hoe meer we mensen zien als ‘wij’, des te groter de kans is dat we ons door diegene laten beïnvloeden. Zo zullen een koper en verkoper, wanneer zij iets gemeenschappelijks hebben, meer eenheid ervaren. Wanneer de koper en verkoper bijvoorbeeld beiden van wielrennen houden, zal de koper de verkoper sneller vertrouwen. De meest krachtige uiting van eenheid komt voor binnen een familie. Familieleden hebben (bijna) alles voor elkaar over om elkaar te helpen. Maar dergelijke eenheid kan je ook creëren. Dit kan door mensen het gevoel te geven van samen zijn.

 

Eenheid in twee delen

Cialdini beschrijft in zijn boek dat eenheid bestaat uit twee delen. Het eerste deel is samen zijn. Hierbij gaat het over de gedeelde identiteit, zoals bijvoorbeeld ras, religie, nationaliteit en politieke voorkeur. Belangrijk is dat men zich verbonden voelt met elkaar. Wanneer eenheid van identiteit wordt bereikt, ontstaat meer acceptatie, samenwerking, sympathie, hulp en vertrouwen. Als gevolg hiervan ontstaat meer instemming.

Het tweede deel van eenheid is samen handelen. Wanneer een eenheid samen handelt, raken ze verenigd en vormen ze ook daadwerkelijk een eenheid. Dit kan vervolgens leiden tot wederzijdse sympathie en steun.

 

Invloed vergroten

Je kunt je voorstellen dat het eenheid principe ook heel goed kan helpen door anderen bij je werk te betrekken en meer over de interesses en overtuigingen van de andere te weten te komen.Meestal zijn we ons niet bewust hoe de beinvloedingsprincipes werken, maar ze echt bepalend voor hoe wij als mensen keuzes maken. En hoe ons gedrag irrationeel wordt beïnvloed. Het laat weer zien hoe krachtig het onderbewuste brein is.

 

Andere beïnvloedingsprincipes:

Wederkerigheid (Reciprocity)

- Schaarste (Scarcity)

- Autoriteit (Authority)

- Commitment (Consistentie en Consistency)

- Sympathie (Liking)

- Consensus of sociale bevestiging (Consensus of Social Proof)

 

Gerelateerde trainingen:

- Open inschrijving INVLOED
- Overtuigingskracht
- Conflicthantering
- Lastige gesprekken

 

Deze beïvloedingsprincipes van Cialdini kunnen we ook aanbieden als:

- Coaching
- Training voor kleine en grote groepen
- Competentietheater

 

Gerelateerde thema's zijn: invloed, besluitvaardigheid, persoonlijke overtuigingskracht, impact, verbale overtuigingskracht, beïnvloeden, argumenteren, debateren, presenteren, overtuigen, feedback, pitchen, pleiten en speechen

 

Contact en aanmelden

Meer informatie, een vrijblijvende offerte of een andere vraag? Vul ons contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op!

 

print deze paginaprint

Neem direct contact met ons op