bellen
Contact
Motiveren van je medewerkers, hoe doe je dat? Coaching
reynaarde - laat competenties werken

REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL

Hoe motiveer je medewerkers? Het is een vraag die menig baas en manager zichzelf stelt. Vaak wordt er gedacht dat geld een goede motivatie voor je medewerkers biedt. Het klopt dat medewerkers die zich onderbetaald voelen, gedemotiveerd zijn maar enkel financiële beloningen volstaan niet om je medewerkers op hun beste niveau te laten presteren. Er zijn nog vele andere factoren en manieren om werknemers te motiveren.

Realistische doelen

Om zich gewaardeerd en gerespecteerd te voelen, willen medewerkers betrokken worden bij het bedrijf. Dat begint bij het duidelijk communiceren van de doelen en de redenen waarom deze doelen werden opgesteld.

Het is echter ook belangrijk dat deze doelen haalbaar zijn. Als medewerkers vanaf de start van het jaar het gevoel hebben dat de vooropgestelde jaardoelen niet haalbaar zijn, zal dit demotiverend werken en zullen medewerkers het gevoel hebben dat er geen eind aan het werk komt. Het is veel makkelijker om werknemers te motiveren als de doelen realistisch zijn en het werk te overzien is.

Vertrouwen

Het werkt heel demotiverend voor medewerkers als je bij elke taak over hun schouder staat mee te kijken. De meeste mensen vinden het veel aangenamer als ze hun taken zelfstandig en op hun eigen manier kunnen uitvoeren. Motiverend leiderschap bestaat dan ook voor een groot deel uit vertrouwen geven aan je medewerkers. Je moet erop vertrouwen dat ze hun job goed genoeg kennen om hun werk naar behoren uit te voeren. Door periodiek in te checken, houd je alles prima in de gaten en ben je er zeker van dat de taken op tijd worden uitgevoerd.

Complimenten en feedback

Waardering voor het uitgevoerde werk werkt motiverend voor je werknemers en maakt hen gelukkiger in de job. Durf dan ook regelmatig een compliment te geven. Zo toon je dat je weet waar je werknemer mee bezig is en dat je belangstelling hebt voor zijn of haar werk. Geef niet alleen complimenten voor het eindresultaat, complimenten tijdens het proces motiveert je personeel om verder te gaan met het werk en zelfs een extra mile te gaan.

Langs de andere kant kan het zijn dat je niet tevreden bent over de prestaties van een of meerdere werknemers. Door tijdig feedback te geven, voorkom je dat de situatie escaleert en motiveer je je medewerkers om zich beter in te spannen. Weet je niet goed hoe je op een positieve manier feedback moet geven? Volg dan een cursus feedback geven.

Samen beslissen

Betrokken medewerkers zijn meer bereid om zich in te spannen om de vooropgestelde doelen te bereiken. Betrek waar mogelijk je medewerkers bij het nemen van een beslissing en het maken van plannen voor de toekomst.

Communicatie

In sommige gevallen is het niet mogelijk om al je medewerkers te betrekken bij een beslissing. Dat hoeft geen probleem te zijn maar het is dan wel belangrijk om je medewerkers tijdig en met duidelijke taal op de hoogte te stellen. Zo voelen ze zich uiteindelijk toch betrokken bij het bedrijf.

Ontplooiing en creativiteit

Werknemers die dagdagelijks dezelfde taken moeten uitvoeren, voelen zich niet gemotiveerd om zich extra in te spannen voor het bedrijf en zijn vatbaarder voor werkverzuim. Mensen zijn leergierig en hebben nood aan variatie. Door je werknemers ruimte te geven om zich te ontplooien en door creativiteit te stimuleren, zullen ze gemotiveerder worden. Dit kan bijvoorbeeld door ze een project te laten uitwerken dat ze zelf hebben geïnitieerd of door ze in het bedrijf te laten doorgroeien naar een andere job. Ook werkt het motiverend als je werknemers seminaries en opleidingen mogen volgen tijdens de werkuren. Op jouw kosten, uiteraard.

Goede werkomstandigheden

Werken in een verouderd kantoor, met krakende stoelen en slecht werkende software werkt behoorlijk frustrerend. Daarnaast geeft het medewerkers het gevoel dat ze niet gewaardeerd en gerespecteerd worden. Goed materiaal, gaande van kantoren, over bureaumateriaal, tot software, helpt bij het motiveren van medewerkers.

Het goede voorbeeld

Al het bovenstaande kan enkel werken als jij, als manager of baas, het goede voorbeeld geeft en de kantjes er niet afloopt. Je kunt immers niet verwachten dat je werknemers overuren draaien als jij altijd om vijf uur naar huis vertrekt.

Wees trots op het werk van je team en op je eigen werk. Vertel op een managementvergadering over het werk van je team en licht toe welke werknemer welke taak heeft uitgevoerd. Als je complimenten ontvangt van een klant of de CEO, deel dit dan met je team. De waardering zal ervoor zorgen dat je werknemers de volgende keer zichzelf opnieuw van hun beste kant zullen tonen.

Extraatjes

Goede prestaties mogen gevierd worden. Dat hoeft niet met een extra financiële verloning, er zijn andere manieren om successen te vieren en te belonen. We geven je graag enkele ideeën:
- Een maandelijkse lunch met het hele team
- Een driemaandelijkse activiteit om een werkverjaardag te vieren
- Fruit of een ijsje op warme zomerdagen
- Geef je medewerkers een betere work-life balance door thuiswerkdagen in te lassen of ze vroeger naar huis te laten gaan
- Een jaarlijkse teambuilding versterkt de banden in het team en geeft je de mogelijkheid om je werknemers op een andere manier te leren kennen
- Extraatjes zoals een voucher voor de carwash of een strijkdienst verlicht de druk op je medewerkers
- Beloon je medewerkers na het volbrengen van een moeilijke taak met een cadeaubon of een ticket voor de bioscoop

print deze paginaprint

Neem direct contact met ons op