bellen
Contact

Coachingstips Ondernemerschap

Competentielijst - Ondernemerschap

reynaarde - laat competenties werken

REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL

Coachen op competentie Ondernemerschap

ondernemerschap

Coachen op competenties algemeen:

Competenties beschrijven het cruciale gedrag om tot succesvol resultaat te komen, op persoonlijk en bedrijfsniveau. In veel organisaties wordt daarom een fikse investering gedaan in het meten van competenties om duidelijk te krijgen waar medewerkers staan ten opzichte van het competentieprofiel.
We weten inmiddels ook dat competentiegedrag niet éénduidig is, en is opgebouwd uit verschillende niveaus. Kennis en vaardigheden, overtuigingen, motivatie en persoonlijke eigenschappen (logische niveaus van Bateson). Daarnaast weten we ook dat niet elke competentie even goed ontwikkelbaar is.
Bij het effectief coachen op competenties is het essentieel om vast te stellen op welk niveau de ontwikkeling gewenst is en te bepalen in welke mate de competentie ontwikkelbaar is. Als dat helder is komt het op het vakmanschap van de coach aan om de juiste methodieken toe te passen en uiteindelijk voor de coachee op nieuw gedrag toe te passen in de praktijk.

Tips en randvoorwaarde voor het coachen op competenties:

  • Creëren een omgeving waarin de medewerkers zelf verantwoordelijkheid neemt voor de eigen ontwikkeling.
  • Stel de ontwikkelbaarheid van de specifieke competentie vast.
  • Zoom in op het specifieke gedragscriteria van de competentie.
  • Bepaal heldere en realistische verwachtingen en doelen.
  • Zoom uit naar overtuigingen, motivatie en persoonlijke eigenschappen.
  • Ondersteun en begeleid de coachee om zelfstandig problemen op te lossen.
  • Stimuleren de coachee om zichzelf uit te dagen in de praktijk en te gaan DOEN!
  • Borg het nieuwe gedrag.

Coachingtips: Ondernemerschap

  • Verzamel informatie over de markt, de concurrentie en de doelgroep, lees vakbladen, bezoek vakbeurzen, spreek mensen uit het werkveld, bezoek websites.
  • Houd contact met uw doelgroep; hoe denken klanten over uw producten of diensten?
  • Vraag collega’s naar signalen die zij bij hun contacten met uw klanten opvangen.

 

Wilt u deze competentie ontwikkelen?

Competentieworkshop Ondernemerschap
Coachen op Ondernemerschap

print deze paginaprint

Neem direct contact met ons op

Competentielijst

Overige Ondernemen Competentielijst