bellen
Contact
Assertief op het werk, onze tips Coaching
reynaarde - laat competenties werken

REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL

Veel mensen stellen zich subassertief op, en hebben het moeilijk om “nee” te zeggen en op te komen voor zichzelf. Zeker op het werk, waar je te maken hebt met managers en dominante collega’s, lukt het niet altijd om assertief te zijn. Gelukkig kun je leren om assertiever te worden op het werk. We geven je enkele tips om de eerste stappen richting assertiviteit op de werkvloer te zetten.

Begrijp waarom je het moeilijk vindt

 Vraag jezelf af waarom je het moeilijk vindt om assertief te zijn op de werkvloer. Misschien vind je het erg dat je collega boos of teleurgesteld wordt of heb je schrik dat je onaardig wordt gevonden. De kans is bestaande maar je moet er rekening mee houden dat je niet iedereen tevreden kunt stellen.

Bekijk het van een andere kant: waarom wil je iedereen te vriend houden, terwijl je daarbij jezelf verloochent en in de steek laat? Door “nee” te zeggen tegen je collega of door op te komen voor je mening, maak je duidelijk wie jij bent en wat jij nodig hebt. Dat kan verfrissend zijn na een lange periode van jezelf in allerlei bochten wringen om anderen tevreden te houden.

Achterhaal en bepaal je grenzen

Als je assertiever wilt worden op het werk, moet je weten waar je grenzen liggen. Zo voel je het sneller aan als je collega’s over je grenzen willen gaan. We geven je enkele tips om aan te voelen waar jouw grenzen liggen.

- Registreer wat jouw eerste reactie is als je collega vraagt om iets voor hem of haar te doen. Voor je “ja” zegt, schieten er hoogstwaarschijnlijk al een boel bezwaren door je hoofd.
- Vraag bedenktijd voor je een antwoord geeft op de vraag. Zo kun je de juiste afweging maken.
- Bedenk waarom je sommige opdrachten wel wilt doen. Als je weet welke opdrachten je wel wilt doen, begrijp je ook waar je “nee” tegen wilt zeggen.

Sorry zeggen hoeft niet

Als je niet assertief bent, heb je de neiging om je “nee” te vergezellen van een “sorry”. Je hoeft je echter niet te verontschuldigen als je een opdracht niet wilt uitvoeren. Hoe moet je dan wel “nee” zeggen? Volg de volgende drie stappen.

Gebruik de sandwich methode om “nee” te zeggen. De eerste zin gebruik je om op te komen voor jezelf: “Nee, ik kan niet helpen.” Met de tweede zin uit je begrip voor de ander: “Ik begrijp dat dit jou niet uitkomt.” In de laatste zin kom je terug op voor jezelf: “Ik heb echter geen tijd om deze opdracht uit te voeren.”
Houd je afwijzing kort. Hoe meer je uitwijdt, hoe meer kans er is op discussie en hoe groter de mogelijkheid wordt dat je je alsnog laat overhalen.
Blijf bij je standpunt als je collega blijft doorvragen: “Nee, ik kan niet helpen.”

Roepen en schreeuwen helpt niet

Assertief zijn betekent niet dat je agressief moet worden. Assertiviteit draait om het vertrouwen hebben in je eigen kunnen en je eigen ideeën, niet om het naar beneden halen van je collega’s. Door je collega’s commando’s toe te roepen en je eisen door het kantoor te schreeuwen, geef je alleen maar aan dat je moeilijk je kalmte kunt bewaren en dat je geen controle hebt over jezelf.

Geloof in jezelf en straal het uit

Om “nee” te zeggen tegen je collega’s of om op te komen voor je eigen mening moet je sterk in je schoenen staan. Geloof in jezelf en je kunnen. Er is een reden waarom je de job hebt gekregen, daar moet je niet aan twijfelen. Jij hebt het recht om je mening te geven en dit mag je ook uitstralen. Recht je rug, maak oogcontact met je gesprekspartner en geef een stevige handdruk. Spreek duidelijk en maak gebruik van passende en korte handgebaren. Lichaamstaal en de manier waarop je iets zegt, is namelijk minstens even belangrijk als de woorden die je uitspreekt.

Spreek vanuit jezelf

Als je je collega wilt aanspreken op zijn of haar gedrag omdat je dat niet aangenaam vindt, praat je best vanuit jezelf. Begin je zin met “ik” en de emotie die zijn of haar gedrag bij je teweegbrengt in plaats van je collega direct aan te vallen. Zo komt “Ik kan me niet concentreren als jij de hele dag praat” fijner over dan “Jij houdt nooit je mond”. Omdat je jouw gevoelens benoemt, kan je collega je geen ongelijk geven. Daarnaast maak je direct duidelijk wat je wilt bereiken in plaats van in te gaan op de ergernis.

Schud het schuldgevoel van je af

Soms blijf je met een schuldgevoel achter nadat je “nee” hebt gezegd tegen je collega of nadat je bent opgekomen voor je mening. Zeker de eerste keren dat je assertief bent op het werk kan het voelen alsof je je collega in de steek laat. Langs de andere kant, als jij “ja” zou zeggen, is je collega wel blij maar voel jij je een slappeling omdat je weer hebt toegegeven. Dat is ook geen fijn gevoel.

Door assertief te zijn op het werk bewaak je tenminste je eigen grenzen en laat je niet over je heen lopen. Daar hoef je je niet schuldig over te voelen.

Zoek mee naar een oplossing

Ben je nog altijd bang om onaardig te worden gevonden als je “nee” zegt tegen je collega? Zoek dan mee naar een oplossing voor zijn of haar probleem. Heb je bijvoorbeeld vandaag geen tijd meer maar lukt het morgen misschien wel? Of vind je dat je andere collega beter geschikt is om de opdracht tot een goed einde te brengen? Geef het direct aan. Je collega zal blij zijn dat er toch een oplossing is voor zijn of haar probleem, ook al was het niet de oplossing die hij of zij in gedachten had.

Voorbereiding is het halve werk

De eerste keren assertief zijn, kan behoorlijk spannend zijn. Door jezelf voor te bereiden, neem je al een deel van de spanning weg en is het makkelijker om in de situatie adequaat te reageren. Maak voor jezelf een lijstje van de situaties waarin je liever wat assertiever zou zijn. Denk bijvoorbeeld aan het moment dat je baas vraagt om langer te werken of om alles te laten vallen om een dringende taak uit te voeren. Bedenk alvast op voorhand hoe je wilt antwoorden en hoe je eventuele tegenargumenten wilt counteren. Zo sta jij steviger in je schoenen als je baas voor je staat.

Oefening baart kunst

Je wordt niet in één klap assertiever op de werkvloer. Je hebt immers in de loop der jaren de gewoonte gecreëerd van altijd “ja” te zeggen en nooit voor je eigen mening op te komen. Om deze gewoonte te doorbreken, heb je tijd en oefening nodig. Je kunt hiermee klein beginnen, bijvoorbeeld als je op restaurant een ander tafeltje wilt hebben. Hoe vaker je oefent, hoe makkelijker het wordt.
Daarnaast kun je je collega’s vertellen dat je assertiever wilt worden. Ze kunnen je helpen om je aan dit voornemen te houden. Ook kun je hen alvast vertellen op welke vragen je sowieso “nee” zult zeggen.

print deze paginaprint

Neem direct contact met ons op