REYNAARDE TALENTONTWIKKELING
030 - 60 627 11
INFO@REYNAARDE.NL

Cialdini beïnvloedingsprincipes

 

7 Beïnvloedingsprincipes van Cialdini

 

Volgens de Amerikaanse psycholoog Robert Cialdini heb je invloed op anderen met deze zeven beïnvloedingsprincipes. Deze worden ook wel de 7 overtuigende principes van Cialdini genoemd. Je versterkt je persoonlijke effectiviteit als je deze 7 beïnvloedingsprincipes kent en leert toepassen om zo meer invloed op anderen te krijgen en dus op het realiseren van je eigen doelen en ideeën. Elke dag word ook jij beïnvloed door anderen in je omgeving.Zo ontstaat er een wederzijdse beïnvloeding. De kwaliteit en effectiviteit van jou invloed bepaald uiteindelijk het resultaat van je werk.

Robert Cialdini is ervan overtuigd dat iedereen kan leren hoe je een ander kunt beïnvloeden. Dat is mooi want dat betekend dat iedereen effectiever kan worden in het beïnvloeden van anderen.

 

Shortcuts en klik-zoom

Robert Cialdini en Steve Martin hebben onderzocht hoe mensen omgaan met informatie. Bij een enorme toename van de informatie maken mensen gebruik van ‘shortcuts’. Door het gebruiken van shortcuts zijn mensen eerder te overtuigen en dit helpt bij het nemen van een beslissing. Volgens Cialdini en Martin is het volgende waar:

  • niet iedereen maakt altijd een verstandige keuze op basis van de beschikbare informatie.
  • mensen maken gebruik van shortcuts.
  • shortcuts kunnen beïnvloed worden.

 

Maar hoe werken die short cuts dan? Volgens Cialdini hoef je mensen alleen maar de juiste richting op te sturen. Hij hanteert het woord Klik-zoom hiervoor. Pikken mensen bepaalde informatie op, dan wordt een automatisch gedragspatroon in gang gezet. Met die snelle response besparen de hersenen tijd en energie. We kunnen sneller informatie verwerken en beslissingen maken.

 

Alle mensen gebruiken deze patronen, want de hersenen reageren hierdoor sneller op uitdagingen. Dit patroon is volgens Cialdini te beïnvloeden. Daartoe beschrijft hij zeven beïnvloedingsprincipes die helpen met het overtuigen.

 

De 7 overtuigende principes van Cialdini

De zeven beinvloedings- of overtuigingsprincipes zijn:

Cialdini Beïnvloedingsprincipes

 

  • Wederkerigheid (Reciprocity)
  • Schaarste (Scarcity)

  • Autoriteit (Authority)

  • Consistentie (Commitment en Consistency)

  • Sympathie (Liking)

  • Consensus of sociale bevestiging (Consensus of Social Proof)

  • Eenheid (Unity)

 

Wederkerigheid (Reciprocity)

Wanneer jij iets van de ander krijgt dan is de kans groot dat jij hem of haar iets teruggeeft. Als je iets voor een collega hebt gedaan ontstaat er een zekere “schuld” bij de ander. Je kan zelfs een wederdienst terugvragen. “Ik heb je toen uit de brand geholpen nu heb ik jou hulp nodig.”

>>meer over wederkerigheid

 

Schaarste (Scarcity)

Mensen vinden het plezierig wanneer ze weten dat jij jouw gemaakte afspraken nakomt. Door dit principe om te draaien werkt het in je voordeel. Heeft de ander eenmaal iets toegezegd  - hoe klein ook - dan zal hij niet snel meer zijn of haar woord terugnemen. “Ik wil je even herinneren aan onze afspraak…..”.

>>meer over schaarste

 

Autoriteit (Authority)

Als er één schaap over de dam is volgen er meerdere. Hiermee wordt bedoeld dat mensen zich sterk laten beïnvloeden door het gedrag van hun gelijken. Zeker bij onzekere en onduidelijke situaties kijken mensen graag naar hun omgeving. “Met de andere behandelaren heb ik de volgende afspraak gemaakt…..”

>>meer over autoriteit

 

Commitment (Consistency)

Mensen vinden het plezierig wanneer ze weten dat jij jouw gemaakte afspraken nakomt. Door dit principe om te draaien werkt het in je voordeel. Heeft de ander eenmaal iets toegezegd  - hoe klein ook - dan zal hij niet snel meer zijn of haar woord terugnemen. “Ik wil je even herinneren aan onze afspraak…..”.

>>meer over consistentie

 

Sympathie (Liking)

Wanneer je iemand aardig vindt, gun je deze persoon eerder iets dan wanneer je deze persoon niet mag. En dit concept van sympathie opwekken kun je zelf ook in je voordeel gebruiken als de ander jou aardig vindt. Zorg dat je persoonlijke aandacht en interesse hebt voor de ander.

>>meer over sympathie

 

Consensus of sociale bevestiging (Consensus of Social Proof)

Als er één schaap over de dam is volgen er meerdere. Hiermee wordt bedoeld dat mensen zich sterk laten beïnvloeden door het gedrag van hun gelijken. Dit wordt ook wel sociale bewijskracht genoemd. Zeker bij onzekere en onduidelijke situaties kijken mensen graag naar hun omgeving. “Met de andere klanten heb ik de volgende afspraak gemaakt…..”

>>meer over consensus

 

Eenheid (Unity)

Je laat je makkelijker beïnvloeden door iemand die een gevoel van saamhorigheid en eendracht bij je oproept. De sterkste vorm van eenheid is volgens Cialdini familie. Maar er zijn tal van andere manieren, zoals achtergrond, leeftijd, nationaliteit, gedeelde normen en waarden of bijvoorbeeld een gedeelde hobby.

>>meer over eenheid

 

Gerelateerde trainingen

Deze beïvloedingsprincipes van Cialdini kunnen we ook aanbieden als:


 

Gerelateerde thema's zijn: invloed, besluitvaardigheid, persoonlijke overtuigingskracht, impact, verbale overtuigingskracht, beïnvloeden, argumenteren, debateren, presenteren, overtuigen, feedback, pitchen, pleiten en speechen

 

Contact en aanmelden

Meer informatie, een vrijblijvende offerte of een andere vraag? Vul ons contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op!

printen

Neem direct contact met ons op